Fokusområdene våre

Psykososialt barnehagemiljø

Psykososialt miljø handler om de sider ved barnehagemiljøet som er av særskilt betydning for barns følelsesmessige, sosiale og kognitive læring og utvikling. Et godt psykososialt miljø er preget av variasjon i aktiviteter. Lek, omsorg, trygghet, vennskap og det å høre til er noen kriterier for et godt psykososialt miljø.

Barn får det beste grunnlaget for å utvikle seg sosialt og faglig hvis de opplever at de er en verdifull del av fellesskapet og blir godtatt som de er. Det fysiske og det psykososiale miljøet har stor betydning for barns trivsel og utvikling.

Språk, bøker, sang og musikk

Alle ansatte skal være gode språkmagneter for barn. Språket er grunnleggende for en god livskvalitet og for fremtidig læring.

Personalet bruker rim, regler, sang og musikk sammen med barna • Personalet lytter • Personalet leser for- og med barna • Personalet bruker språket aktivt i lek og aktiviteter med barna • Personalet følger opp, og er nysgjerrig på det barnet snakker om og formidler • Personalet utvider og videreutvikler ved å bruke nye ord og begreper i samtalene med barna • Personalet undrer seg sammen med barna, de slipper barnet frem og lar barnet snakke mest. • Personalet er tilstedeværende, både fysisk og psykisk.

 

Uteliv – innenfor og utenfor gjerdet

Barna skal oppleve at uteliv er godt for kropp og sjel. De skal få varierte opplevelser i og utenfor barnehagens område. De skal kjenne på egne grenser og oppleve ny mestring.

Personalet skal være aktive med barna og ha en tydelig arbeidsoppgave. • Personalet skal helt naturlig ta i bruk området utenfor gjerdet. • Personalet skal være aktive i barnas lek og ha kunnskaper om lekens betydning. • Personalet skal tilby barna et variert tilbud av aktiviteter som bidrar til at barna har progresjon i sin utvikling. • Personalet skal ha et ekstra fokus på språkarbeidet i utetiden.